Overdenkingen
Alle talen
Ik heb ook wel meegemaakt dat de mensen aan wie ik koffie kwam brengen, mij op hun beurt bijvoorbeeld een stuk chocola aanboden. We hadden elkáár iets te bieden. En als we een babbelke kunnen slaan, is dat voor ons allebei zinvol. De verhoudingen zijn anders. Geen macht, maar relatie – misschien zelfs vriendschap. En dan versta je elkaar wel. Zelfs al spreekt de één plat Gents en heb ik er nog steeds moeite mee om dat te volgen – en spreekt een ander weer een hemeltergend mengsel van Nederland, Frans en Arabisch. Of Engels met een zwaar Eritrees accent. We komen er altijd wel uit. Continue reading
Bloedverwanten en zielsverwanten
Niet zo vreemd dat er zoveel aangenomen broers en zussen – om het zo maar te noemen – bestaan in het straatleven. Veel straatbewoners hebben op z’n zachtst gezegd een ingewikkelde verhouding met hun ‘echte’ familie. Maar soms vinden ze andere verwanten. Continue reading
Familie boven alles?
Het staat op zijn schouder getatoeëerd: Familie Boven Alles. En dat is wrang. Want Kevin heeft helemaal niet zo’n goede band met zijn familie. Ze willen eigenlijk niks meer met ‘m te maken hebben. Want Kevin leeft op straat. Familiebanden zijn volgens mij de meest ingewikkelde die er bestaan. En niet alleen onder straatbewoners of gevangenen. Het komt, om het zo maar te zeggen, in de beste families voor. Bijvoorbeeld als je andere keuzes maakt in je leven dan in je familie ‘gewoon’ is. Continue reading
Leven sterker dan de dood (Paasnacht 2026)
Het is Paasnacht, buiten is het donker en ik heb zojuist drie live-streams achter elkaar gezien van drie verschillende Paaswakes – de eerste in de Zuiderkerk in Enkhuizen en de andere twee in respectievelijk de Domkerk en de Janskerk in Utrecht. Ik heb er kennelijk behoefte aan, aan al die verschillende uitingen van die ene geloofswaarheid: dat het Leven sterker is dan de dood. Continue reading
Het kostbare goed van presentie
Pastoraat – want dat zijn ook de open huiskamer en de maaltijden in december in wezen – draait om aanwezigheid, om presentie. Het draait om nabijheid en – voor zover mogelijk in de verschillende maatschappelijke posities die we als medewerkers en gasten innemen! – om gelijkwaardigheid. Geen hulpverlener die boven een hulpvrager staat, maar mensen die – nogmaals, met alle maatschappelijke verschillen en alle gebrekkigheid die ons mensen eigen is – samen onderweg zijn. Continue reading
Meditatie in de bak?
Het lijkt een rare combinatie: meditatie en ‘de bak’. Nochtans zitten er iedere woensdagavond weer zo’n 12 mannen (en twee vrouwen, mijn katholieke collega en ikzelf) bij elkaar in de kapel van de Gentse gevangenis om 20 minuten lang stil te zijn. En daarna ook nog samen een tekst te lezen en te delen wat … Continue reading
Broeder Frans
“Is dat een kruisje, dat je daar draagt?” Het is een vraag die ik nogal eens krijg, van Gentse straatbewoners die ik tegenkom in mijn werk als straatpastor. En dan gaat het om het kleine Tau-kruisje dat ik al jarenlang draag. Wereldwijd wordt deze vorm van het kruis gedragen door mensen die zich geïnspireerd voelen door … Continue reading
Een kleinschalige onderneming
Het voornaamste wat ik als straatpastor doe, is die mensen van de straat er af en toe aan herinneren dat ze in de eerste plaats mens zijn, de moeite waard om te leren kennen, de moeite waard om tijd en aandacht aan te schenken. Dat ze in mijn ogen in de eerste plaats kind van God zijn. Dan geef ik direct toe, dat Gods kinderen soms rare peren zijn (in de woorden van Jaap Fischer). Maar ze zijn er niet minder kinderen van God om. Continue reading
Gemeenschap
Als ik kijk naar het kleine clubje ‘stamgasten’ van onze zaterdagmiddag-huiskamer: daar is voor mijn gevoel echt iets van gemeenschap aan het ontstaan. Als één van de gasten laat is ’s middags, wordt de rest onrustig. Er zal toch niets met hem of haar gebeurd zijn? En als zij of hij dan toch komt opdagen, gaat er een zucht van verlichting door het gezelschap. Ik hoop dat we inderdaad voor elkaar die gemeenschap kunnen zijn. Voor de mensen die nu zo trouw komen én voor mensen die nieuw binnen komen. Continue reading
Midden in de dood… staan wij in het leven
“Midden in de dood staan wij in het leven”, schreef de tekstdichter Muus Jacobs meer dan 60 jaar geleden. Daarmee draaide hij een oude Middeleeuwse tekst om, die zegt: “Midden in het leven staan wij in de dood”. Dat laatste is misschien wel realistischer, maar als we met gelovige ogen kijken heeft de zogeheten realiteit nooit het laatste woord. Een overdenking over dood en leven op de drempel van het jaar. Continue reading